Az olimpiai játékokon az emberiséget ünneplõ reklámoktól intenek óva a szakemberek, véleményük szerint ugyanis nem lesz sikere ezen hirdetéseknek, mivel a kínaiakat jobban érdekli a gyõzelem az efféle idillnél.
Az olimpiai játékokon az emberiséget ünneplõ reklámoktól intenek óva a szakemberek, véleményük szerint ugyanis nem lesz sikere ezen hirdetéseknek, mivel a kínaiakat jobban érdekli a gyõzelem az efféle idillnél.
„A nyugati összetartozás-érzésre építõ reklámok nem lesznek sikeresek” – nyilatkozta a Guardiannek Tom Doctoroff, a JWT reklámügynökség kínai részlegének vezetõje. „Kínában teljesen más szemmel nézik majd az olimpiai játékokat. Itt az emberek félik és tisztelik a gyõzteseket. A hirdetésekben tehát a termékeket az érmet szerzõk hódító szellemével kell majd kapcsolatba hozni. A kínai fogyasztókat az érdekli, hogy a szóban forgó termékek milyen módon segíthetik az õ elõrelépésüket”
A hirdetések sikere nagyban befolyásolhatja annak a 11 multicégnek a befektetéseit, amelyek összesen 480 millió fontot fizettek a NOB-nak, hogy hivatalos partenrei lehessenek az olimpiai játékoknak a 2005 és 2008 közötti idõszakban.
A pekingi ötkarikás játékok megrendezésével Kína tovább demonstrálhatja gazdasági és kulturális erejét, ez pedig lehetõséget teremt a nyugati cégek számára, hogy három különbözõ társadalmi réteget célozzanak meg a kommunista államban. A 700 millió vidéken élõ, a 400 millió városlakó és a mintegy százmilliónyi tehetõs középosztálybéli kínai kiváló célpont lehet a multiknak.
Legutóbb az amerikai sportszergyártónak, a Nike-nak támadtak nehézségei, miután hivatalos bocsánatkérést kellett kiadnia, mert az egyik kampányuk megsértette a kínai nemzeti büszkeséget. A Nike reklámjában az NBA-sztár LeBron James legyõzött egy sor kínai nemzeti szimbólumot jelképezõ ellenfelet, köztük két sárkányt. Számos további nagy cég, például a Volkswagen is nehézségekkel küzd, hogy piacát kiterjessze az országban.
Doctoroff szerint a hirdetõk azt a tényt használhatják ki, hogy az olimpiai játékok az ország lakóinak önbecsülését lendítik majd fel.
„A kínaiak idegesek 2008 miatt, mert szeretnék, ha minden jól sülne el” – magyarázta a szakember. „A nyugati márkák akkor lesznek sikeresek, ha arra építenek, hogy a vásárlók hogyan kerülnek közelebb ehhez a célhoz.”