Izoldát ünnepelték, a rendezést kifütyülték Bayreuthban
Berlin.
Izoldát ünnepelték, a rendezést kifütyülték Bayreuthban
Berlin. A nõi fõszereplõt, Nina Stemme svéd szopránt ünnepelték, a férfi címszereplõt, az amerikai Robert Dean Smith-t megtapsolták, Christian Marthaler rendezését és Anna Viebrock színpadképét kifütyülték hétfõn este Bayreuthban, ahol Richard Wagner Trisztán és Izoldájával nyitották meg a 94. Ünnepi Játékokat.
A Trisztán és Izoldát tizedszer rendezték meg a Wagner-szentélyben, Wolfgang Wagner, a 86 éves unoka ezúttal a svájci Christoph Marthalert választotta rendezõnek. A japán Oue Eidzsi személyében elõször állt ázsiai karmester a pultnál, az õ teljesítményét rokonszenvvel fogadta a közönség. Oue Eidzsi örömében megcsókolta a színpadi deszkát.
Bayreuthban egy ideje már megszokottak az excentrikus rendezések és színpadképek, így csak mérsékelt megrökönyödést váltott ki, hogy Marthaler a szerelmi dráma cselekményét, a jelmezekbõl és a díszletbõl ítélhetõen, a múlt század közepére helyezte. Izolda laza, derék alatt összeszûkülõ ruhát és Jackie Kennedy-frizurát visel, stílbútorokat borogat, a nyomasztó teret ki-kialvó neoncsövek világítják meg, a berendezés egyszerre emlékeztet óceánjáró hajóra és betegszobára. A falborítást egy kritikus „tejsárga” NDK-s tapétának nevezte. Egyes ítészek kifogásolják, hogy Marthaler a nagy szenvedélyek helyett az elidegenedést és az elkülönülést hangsúlyozta, a darab végén Izolda befekszik Trisztán ágyába, fejére húzza a takarót, és még az sem biztos, hogy követi-e szerelmesét a halálba.
Wolfgang Wagner szerint a Bayreuthba sereglõknek különlegeset kell nyújtani a pénzükért. Nem kevesen éveket várnak a jegyre, mások a Festspielhaus környékén „Jegyet veszek” felirattal sétálva az azonnali szerencsében bíznak. Huszonkilenc elõadás még hátra van, a Trisztán és Izoldán kívül a Parsifal, a Lohengrin, a Tannhäuser és A bolygó hollandi valamelyik elõadására még bejuthatnak.