Érdekes középkori táblakép

2005. november 23. szerda Új Szó
Nyomtatás
A Metercia rendkívül értékes és ellentmondásokkal teli alkotás
Rozsnyó.

 A Metercia rendkívül értékes és ellentmondásokkal teli alkotás
Rozsnyó. A mûvészettörténészek és – bármily furcsa is a társítás – a bányászok körében is ismert az a középkori táblakép, amelynek a legapróbb részletekig terjedõ elemzése valósult meg kiállítás formájában a Rozsnyói Bányászati Múzeum galériájában. A szóban forgó híres festmény a Rozsnyói Metercia, vagy más néven Szent Anna harmadmagával, amelyet 1513-ban festett egy ismeretlen mûvész, aki az L. A. monogram mögé rejtõzött. Igaz, az 1987-tõl 1990-ig tartó restaurálás során készített röntgenfelvételek segítségével fény derült arra, hogy a kép jobb alsó sarkában lévõ monogram keltezése nem esik egybe a kép bal alsó sarkában lévõ évszámmal. A festményen három fõ alak látható, Szent Anna lányával, Szûz Máriával és a gyermek Jézussal. Bányászati szempontból azonban sokkal fontosabb a kép hátterében látható mozgalmas jelenet, amely a középkori gömöri bányászat összes fázisát megjeleníti. A szakembereknek még a helyszínt is sikerült azonosítaniuk, amely nem más, mint a Rozsnyó fölött magasodó Kálvária hármas domborulata, a távolban pedig a Pelsõci-fennsík Szalóc és Gombaszög közelében lévõ nyúlványa.
Hogy a Rozsnyói Metercia kép rendkívül érdekes és ellentmondásokkal teli alkotás, számos hazai és magyarországi mûvészettörténész tollából való tanulmány igazolja. A kiállításon a festmény pontos mása látható, az eredeti a rozsnyói püspöki székesegyházban van. A négynyelvû, tablón lévõ kiállítás december 22-ig látható, majd Rimaszombatba és Kassára vándorol.
KOVÁCS ÁGNES

Módosítás dátuma: 2005. november 23. szerda