
Négyszázmillió forintot osztott szét Erdélynek a magyar kormány

Írta: erdely.ma
2005. december 13. kedd - Módosítás: 2005. december 13. kedd

Rosszul jártak azok az erdélyi  kultúrintézmények, amelyek elhitték a Szülõföld Alap
illetékeseinek, hogy az idei keretbõl csak a nagy horderejû projekteket támogatják, és
elálltak a pályázástól.  Rosszul jártak azok az erdélyi  kultúrintézmények, amelyek
elhitték a Szülõföld Alap illetékeseinek, hogy az idei keretbõl csak a nagy horderejû
projekteket támogatják, és elálltak a pályázástól.  Amint az alap
honlapján közzétett táblázatból kiderül, a kuratórium végül a támogatási keret nagy
részét is felaprózta a kisebb, helyi érdekû projektek között. Nagyobb, több millió forintos
tételeket csupán az RMDSZ politikusaihoz kötõdõ intézmények kaptak. 
  
  A romániai magyar nyelvû média támogatására kiutalt 70 millió forint több mint tíz
százalékát a Verestóy Attila RMDSZ-szenátor többségi tulajdonában lévõ lapoknak
(Erdélyi Riport, Új Magyar Szó)juttatta az alap kulturális, szociális, egyházügyi és média
kollégiuma. Az átlag felett kapott még a Frunda György érdekeltségi körébe tartozó
Rádió Ga-ga és a Borbély László RMDSZ-alelnök nevéhez kötõdõ Bernády Alapítvány is.
  
  A Szülõföld Alap (SzA) szakkuratóriumának összesen 400 millió forint állt
rendelkezésére, hogy kimondottan a romániai pályázókat támogassa a következõ
elõírások szerint: szórványvidéken mûködõ magyar nyelvû közoktatási intézmények
beruházása, fejlesztése és mûködése; magyar nyelvû felsõoktatási intézmények
mûködési feltételeit javító, beruházás jellegû támogatás; magyar nyelvû felsõoktatási
intézmények és háttérintézmények mûködése és eszközfejlesztése; irodalmi és kulturális
intézmények támogatása, a kisebbségi kultúra és társadalmi viszonyok megjelenítése,
illetve a magyar nyelvû média mûködési támogatása. Az elsõ két kiírás esetében egy-egy
pályázat vitte el a teljes összeget: a Geszthy Ferenc Társaság által idén szeptemberben
beindított dévai Téglás Gábor Iskolacsoport 90 millió forintot, az ugyancsak az RMDSZ
által mûködtetett Iskola Alapítvány pedig 55 millió forintot kapott, utóbbi a fiatal egyetemi
oktatók letelepedését célzó kolozsvári ingatlanépítési projektjére. 
  Mint ismeretes, a Hunyad megyei oktatási intézmény létrehozásához korábban 110
millió forinttal járult hozzá a magyar állam. Különben a romániai magyar intézmények
közül a legnagyobb támogatást, százmillió forintot a Sapientia Alapítvány kapta az
erdélyi magyar magánegyetemi hálózat mûködésére és eszközfejlesztésére. Az erdélyi
magyar napilapok közül többek között a Gutinmelléki Friss Újság (1,3 millió forint), a
Szatmári Friss Újság(egymillió), a nagyváradi Bihari Napló (egymillió), a
sepsiszentgyörgyi Háromszék (egymillió), a kolozsvári Szabadság (1,5 millió) és a
marosvásárhelyi Népújság (1,5 millió) részesült támogatásban. 
  Számos heti- és havilap is kapott pénzt az alaptól: a kolozsvári Korunk folyóirat és a
Helikon hetilap három-hárommillió forintot, a marosvásárhelyi A Hét 2,5 millió forintot a
kortárs magyar mûvészeti, színházi, irodalmi, kritikai adattár román és magyar nyelvû
megjelentetésére, az ugyancsak vásárhelyi Aranka György Alapítvány pedig kétmilliót a
Látó irodalmi folyóirat kiadására. Emellett számos más erdélyi alapítvány, kulturális
intézet, szervezet részesült még támogatásban, az SzA kurátorai például fontosnak
tartották félmillió forinttal támogatni a székelykeresztúri Pipacsok néptáncegyüttes Újabb
táncos idõk elnevezésû produkcióját.
  
  Székely István, az SzA oktatási, kulturális, szociális, egyházügyi és médiakollégiumának
alelnöke lapunknak elmondta: az öt pályázati kiírás közül jobbára a média esetében

 1 / 2



Négyszázmillió forintot osztott szét Erdélynek a magyar kormány

Írta: erdely.ma
2005. december 13. kedd - Módosítás: 2005. december 13. kedd

érzékelhetõ a támogatások felaprózódása. "Elsõsorban azokat a regionális
intézményeket támogattuk, amelyek nagyobb régiót szolgálnak ki, de akadnak olyan
nyertes pályázatok is, amelyeknél nem beszélhetünk országos vagy regionális
kisugárzásról. Minderre az a magyarázat, hogy a magyar Pénzügyminisztérium elõírásai
miatt az Illyés és más alapítványok számos megítélt támogatása beragadt, emiatt
döntöttünk úgy, hogy kisebb-nagyobb összegekkel több intézményt támogatunk, hiszen
veszélybe került a tevékenységük" - nyilatkozta a Krónikának Székely. Az Új Magyar
Szónak (ÚMSz) nyújtott hétmillió forintos támogatásról elmondta: a bukaresti napilappal
együtt három újonnan indult erdélyi rádióadót részesítettek nagyobb összegû
finanszírozásban.
  
  Ambrus Attila, a Magyar Újságírók Romániai Egyesülete (MÚRE)elnöke elfogadhatónak
nevezte azt az elvet, hogy az SzA kiemelten támogatja a nemrég létrejött
médiaintézményeket, viszont úgy véli, hogy az idei pályázati kiírás során az erdélyi
magyar sajtó nem ismertethette igényeit kellõképpen. "Mivel korábban olyan információk
láttak napvilágot, hogy a romániai magyar sajtónak szánt összegbõl csak néhány
intézmény kap támogatást, a szélesebb körben történõ finanszírozás érdekében Kiss
Elemérrel, a Szülõföld Alap tanácsának vezetõjével és Markó Béla RMDSZ-elnökkel is
egyeztettem. Emellett továbbra is azt javaslom a magyar kormány képviselõinek,
konzultáljanak a MÚRE-val és az erdélyi magyar lapkiadók egyesületével, hogy valóban a
támogatásra érdemes, az erdélyi magyar sajtóélet egészét megjelenítõ pályázatok
részesüljenek támogatásban" - szögezte le Ambrus Attila. 
  Szerinte az ÚMSZ valószínûleg azért részesült a többi lapnál nagyobb támogatásban,
mert rászorul, és e nélkül veszélybe került volna piaci konszolidációja.

 2 / 2


