Hídépítési program indult a Középsõ–Ipoly mentén

2005. december 28. szerda Új Szó
Nyomtatás
Nagykürtös/Losonc.

 Nagykürtös/Losonc. A Középsõ–Ipoly mentén 2005 legfontosabb eseményei közé tartozik az Ipoly-hidak építési programjának elindítása.
A második világháború elõtt mintegy félszáz híd ívelt át az Ipolyon, ám mára ezek közül a Nagykürtösi járásban mindössze csak a Szlovákgyarmat és Balassagyarmat közötti határátkelõ hídja használatos. A régió gazdasági fejlõdésének egyik alapkövetelményét, az Ipoly-hidak újjáépítésének tervét az Ipoly-hidak Újjáépítéséért Polgári Társulás vetette fel és dolgozta ki sikeresen az elmúlt években. Idén többéves munkájuk gyümölcsei beértek, ugyanis április 30-án az elsõként újjáépítendõ, Petõpuszta és Pösténypuszta közti hídnak ünnepélyesen elhelyezték az alapkövét. A szlovák–magyar szakmai vegyes bizottságként mûködõ polgári társulás 2005-ben is havi rendszerességgel találkozott; több alkalommal Szécsényben, Budapesten és Balassagyarmaton, éves tevékenységét pedig Balatonfenyvesen értékelte. További komoly siker, hogy Besztercebánya megye önkormányzata éves költségvetésébõl nyolcmillió koronát különített el az Ipoly-hidak újjáépítésével kapcsolatos tervek elkészítésére. Ebbõl az összegbõl a Rárós és Ráróspuszta, a Petõpuszta és Pösténypuszta, a Szécsénykovácsi és Hugyag, valamint a Kóvár és Újkóvár közti hidak tervdokumentációját lehet elkészíttetni (kettõ esetében ez már meg is történt). Az Interreg programból a Bussa és Nógrádszakál, valamint az Ipolyvarbó és Õrhalom közti hidak tervdokumentációira sikerült pályázati úton pénzt szerezni.
A legújabb tárgyalások nyomán újabb hidak megépítésének elõkészítése is elindult, így Ipolyhídvég és Drégelypalánk, Helemba és Ipolydamásd, valamint Ipolyszakállos és Vámosmikola között. A pályázatok kidolgozásában a polgári társulás és a Középsõ–Ipoly Mente Régiófejlesztési Ügynökség szakemberei vállalták az oroszlánrészt a szlovákiai oldalon. Molnár Katalin magánvállalkozó, Besztercebánya megye most leköszönt közgyûlésének tagja szerint a schengeni határok létrejöttének idejére valószínûleg néhány új híd el is készül. A tervezést a Szlovák Mûszaki Egyetem jeles szakemberei végzik annak az Agócs Zoltánnak a vezetésével, aki a Párkányt Esztergommal összekötõ Mária Valéria híd tervezését is irányította. „Az állami költségvetésbõl is tekintélyes összeget, 40 milliót hagytak jóvá 2006-ra az Ipolyon építendõ hidak munkálataira. A hatástanulmányok szerint a megnövekedõ forgalom, a szabad átjárás és maga a hídépítés serkentõen fognak hatni a régió gazdasági életére. A hidak munkalehetõségek könynyebb elérését, a turizmus és a kereskedelem fellendülését, a kis- és középvállalkozások beindulását hozza majd magával” – véli Molnár Katalin.
LÉPÉSEK AZ IPOLY-HIDAKÉRT
2004: megalkult az Ipoly-hidak Újjáépítéséért Polgári Társulás.
2004 vége: a Besztercebányai Kerületi Önkormányzat nyolcmillió koronát hagyott jóvá a hídfelújítási tervdokumentáció kidolgozására.
2005 folyamán: havi rendszerességgel ülésezik a hídépítést koordináló polgári társulás és a hídépítési, tervezési, régiófejlesztési szakemberekbõl álló szakbizottság.
Április 30.: elhelyezték a Petõpuszta és Pösténypuszta közötti híd alapkövét.
2005 nyara: elkészült az az Interreg-pályázat, amelynek köszönhetõen két újabb híd (a Bussa és Nógrádszakál, valamint az Ipolyvarbó és Õrhalom közti) tervdokumentációjára szereztek támogatást.
November és december: készülnek a bussai és az ipolyvarbói hídra vonatkozó kivitelezési tervek.
December 29.: az Ipoly-hidak újjáépítési programban részt vevõk évzáró értekezlete Balatonfenyvesen. (szászi)
SZÁSZI ZOLTÁN

Módosítás dátuma: 2005. december 28. szerda