Másfél hónap után kirúgták a BKV elsõ szóvivõjét

2005. október 16. vasárnap Index
Nyomtatás
Egy újfajta párbeszéd vége
Tamás Bence Gáspár
2005.
Egy újfajta párbeszéd vége
Tamás Bence Gáspár
2005. október 16.
Szeptemberben kommunikációs rendszerváltást ígért a budapesti közlekedési cég, amely szeretné helyrehozni rossz kapcsolatát a külvilággal. A kinevezett szóvivõt csütörtökön bocsátották el. Az ok a BKV jármûjavító cégének kétes ügyeirõl szóló hírek szokatlan hangvételû kezelése lehetett.
Másfél hónappal azután, hogy a BKV Budapesti Közlekedési Rt. - egy kommunikációs paradigmaváltás jegyében - átszervezte sajtóosztályát és kinevezte Szász Tamást szóvivõt, pénteken már fel is felmentette a kommunikációs szakembert. Az okokról a BKV nem adott felvilágosítást, mert belügynek tekinti a kérdést.
Kupper tocsog s locsog
Információink szerint Szász Tamás távozásának köze volt ahhoz, hogy a szóvivõ szerdán egy szokatlan hangvételû közleményt adott ki azután, hogy a fõvárosi Fidesz-MKDSZ frakcióvezetõje, Kupper András sajtótájékoztatón tette felelõssé a BKV vezetését, a közlekedési cég jármûjavító leányvállalatának kétes ügyleteiért.
A BKV vezetését és Demszkyt ostorozó Kupper a HVG szeptember 24-ei számában megjelent cikkre alapozta állításait. A BKV nem sokkal késõbb visszavonta a közleményt.
A cikk szerint a BKV buszjavító leányvállalata, a Gépjármûjavító Szolgáltató Kft. (GJSZ) közel egymilliárd forintos adósságállományát a jelek szerint furcsa módszerrel próbálja mérsékelni, az ügyet már kis Tocsik-ügyként emlegetik (az ügyrõl lásd keretes írásunkat).
Kupper nyilatkozatára válaszul "Tocsog s locsog avagy tudja-e Kupper András, hogy mirõl beszél?" címmel adott ki közleményt a BKV. A felütést akármelyik, a napi politikában verekedõ képviselõ megirigyelné, a közlemény ebben a stílusában folytatódik tovább - ráadásul inkább tagadva, mint cáfolva a HVG cikkének állításait.
Így fogalmazott a BKV: "Kupper András bizonyára felelõs politikus és valószínûleg mindig tudja mit, miért cselekszik. Figyelemre méltó képességeivel többször keltett már feltûnést, többek között kivívta a mi csodálatunkat is. Mivel sokat foglalkozik velünk, így mi is kénytelenek vagyunk (az egészségesnél bizony többet) foglalkozni vele."
Több jó hírt a BKV-ról
A BKV szeptember elsején döntött úgy, hogy a többi állami céghez hasonlóan szóvivõt alkalmaz. A kommunikációs paradigmaváltás azért vált szükségessé, mert a sajtóosztály nem tudott idõben reagálni az újságírók kérdéseire, illetve a cég elégedetlen volt a "pocskondiázó" sajtóval, ami mindig csak a negatívumokról számolt be.
Errõl már maga Szász Tamás, frissen kinevezett szóvivõ is panaszkodott a BKV lapjában, a Mozgásban Magazin szeptemberi számában, ahol "Egy újfajta párbeszéd kezdete" címmel közöltek vele interjút.
A korábban MÁV-nál mûvelõdött, 1998-ban végzett kommunikációs szakember így fogalmazza meg ars poeticáját: "Rendeznünk kell a kommunikációs kapcsolatunkat a külvilággal [...] magunk is hírekkel fogjuk "bombázni" a sajtót: a vállalat életében rengeteg olyan dolog történik, ami érdekelheti a közvéleményt. Ha több jó hírt hallanak talán megváltozik az utasok véleménye is rólunk."
A kommunikációs problémák ezek szerint bizonytalan ideig még elhúzódnak a BKV-nál. A cég sajtóosztályán pénteken nem tudták megmondani, ki lesz az új szóvivõ, Szász felmentését pedig nem kommentálták.

A jármûjavító, az adósság
és a törlesztés
Az átalakítás elõtt álló GJSZ 300 millió forinttal tartozik különféle beszállító cégeknek, ezért az adósság törlesztésére a BKV Rt. augusztusban 500 millió forintot kölcsönzött a jármûjavítónak. A cég azonban úgy tûnik magának is meg akar tartani valamit az anyacég támogatásából. Szerzõdést kötött a Civis Credit Pénzügyi Szolgáltató Rt-vel., amely pár nap múlva felajánlotta a pénzükre váró beszállítóknak, hogy 75 százalékos névértéken megvásárolja tõlük a GJSZ adósságát. A beszállító cégek természetesen felháborodtak, hiszen tudtak arról, hogy a BKV kisegítette a GJSZ-t, másrészt nem értették, hogyan jutott az adataikhoz egy harmadik fél, a Civis. Felmerül a kérdés, hogy a Civis és a GJSZ, mit kezd a fent maradt 25 százalékkal. A BKV szerint "a GJSZ nem fogadott ügynököt és nem osztozott senkivel", mert a beszállító cégek maguk dönthették el, hogy élnek-e egy lehetõséggel, amit "felkínáltak nekik". A GJSZ-t egyébként vagyonkezelõvé alakítja át a BKV, a jármûjavítási munkákat ezentúl külsõ cégek fogják végezni. (Forrás: HVG, 38. szám)

Módosítás dátuma: 2005. október 16. vasárnap