Megveszed vagy leszeded?

2005. október 25. kedd Hvg
Nyomtatás
INTERNET KONTRA SZERZÕI JOG
Vigyázat bloggerek: a honlapotokra pakolt sztárfotók könnyen bajt hozhatnak rátok – figyelmeztet a Wall Street Journal egyik cikkében.

 INTERNET KONTRA SZERZÕI JOG
Vigyázat bloggerek: a honlapotokra pakolt sztárfotók könnyen bajt hozhatnak rátok – figyelmeztet a Wall Street Journal egyik cikkében. A vezetõ fotóügynökségek, mint a Getty és a Corbis high-tech módszerekkel igyekeznek megakadályozni, hogy nem-fizetõ illetéktelen website-ok felhasználják jogvédett fotóikat.
A fotóügynökségek ügyfeleik érdekében digitalizálták gyûjteményüket. Vásárlóik könnyen és gyorsan juthatnak így a megrendelt fotókhoz. Az ügynökségek több millió tökéletes minõségû fotót tettek ilyen módon elérhetõvé a hirdetõk és a kiadók számára, de az interneten hozzáférhetõ fotókat a fizetõképes célközönségen túl szinte mindenki elõszeretettel használja.
„A különösen jó képfelbontás okán könnyedén másolhatóvá válnak a képek bárki honlapjára” – nyilatkozta John Lapham, a Getty alelnöke, a jogász csapat tagja.
A Google képkeresõ funkciója és az olcsó képszerkesztõ szoftverek lehetõvé teszik, hogy a képek az interneten keresztül, bárhol a világon feltûnjenek, komolyan megnehezítve így a tulajdonosok dolgát. Nemcsak a bloggerek veszik át a képeket. A virtuális fotótolvajok között vannak kisebb cégek, gimnáziumok és autókereskedések is.
NYOMOZATI SZAKASZ
Néhány ügynökség a fejlett technológia adta lehetõségekkel igyekszik lenyomozni képei sorsát. A Getty idén egy izraeli cég, a PicScout digitális „ujjlenyomatával” látja el fotóit, amelyek így nyomon követhetõvé válnak. A kép akkor is beazonosítható, ha megváltoztatták a méretét, átnevezték, a színeket kicserélték rajta. A program „webvadászai” pedig az interneten ellenõrzik, hogy az ügynökség több mint 4 millió szerzõi joggal védett képe közül ráakadnak-e valamelyikre.
A PicScout elmondta, hogy a vállalati ügyfelek alapdíjat fizetnek, illetve a PicScout százalékot kap a megtalált képekért benyújtott számlák bevételébõl. A cég képviselõi pontos összegrõl nem nyilatkoztak. Magánügyfelek is igénybe vehetik a PicScout szolgáltatásait, amely számukra 15 dollár egy hónapra és 500 képre.
A Digimarc Corp. egy „digitális vízjel” létrehozását tervezi, amellyel kapcsolatban már most is nagy az érdeklõdés többek között a már említett Corbis részérõl. A vízjellel ellátott fotókon semmi különleges nem látszana, de egy szoftver segítségével – amely ingyen letölthetõ lenne a Digimarc oldaláról – ellenõrizhetõvé válnának a képek. A PicScout-hoz hasonlóan a Digimarc is átfésülné a webet a megjelölt fotók után.
Míg a film és zene másolásáért szigorú büntetést és bírságokat követelnek a kiadók, addig a Getty és Corbis más stratégiát választott a fotópiacon: értékesítõiket mozgósítják, nem a jogászaikat.
A Corbis a jogi lépések megtétele elõtt arra ösztökéli az illegális felhasználókat, hogy legyenek díjfizetõ vásárlók. 2005 elsõ négy hónapjában a cég közel 1 milliárd dollárt könyvelhetett el a nyertes perek és a fizetési felszólítások okán, de még ennél is nagyobb összeghez jutottak az önkéntesen vásárlóvá avanzsáló „tettesek” meggyõzésével. Amikor ugyanis kapcsolatba lépnek a képet ingyen felhasználó internetezõvel, akkor felajánlják neki, hogy vásárolja meg a fotót. Amennyiben ezt a megkeresést elutasítja, bíróság elé kerül az ügy, ahol ennek a tízszerese is lehet a bírság. A Corbis egyébként 49 dollártól 50000 dollárig kínálja képeit, az illegálisan használt fotók többségének azonban 700 és 2000 dollár között van az ára
KIVÉVE BLOGGEREK
Az eladás - vásárlás lehetõségét általában a potenciális ügyfeleknek tartja fenn a Getty, nem pedig a bloggereknek vagy amatõr felhasználóknak - nyilatkozta Deb Trevino sajtószóvivõ. A megkülönböztetés azonban kezd zavaróvá válni. Tavaly ugyanis levélben kérték a Go Fug Yourself divat blog tulajdonosait, hogy a Getty sztárfotóit távolítsák el. „Azonnal levettük a képeket és azóta nem használtunk szerzõi joggal védett fotókat” – állítja az oldal tulajdonosa. Ezt követõen elõfizetõkké szerettek volna válni, de ezt a lehetõséget elutasította a Getty.
A sajtószóvivõ szerint cégük nem kínál elõfizetési lehetõséget a blogoknak, bár könnyen lehet, hogy ezt a cégfilozófiát át kell értékelni a jövõben. „Az érmének két oldala van: nem hagyhatjuk figyelmen kívül a blogokat, hiszen sokan innen informálódnak, ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy nevezhetjük-e ezeket az oldalak valódi hírportáloknak? Nem!”
Nem minden olyan honlaptulajdonos szegi meg a törvényt, aki engedély nélkül közöl képeket. A „fair use” szellemében az Amerikai Egyesült Államok szerzõi jogok védelmérõl szóló törvénye néhány kivételt is megemlít. Többek között az oktatási, illetve non-profit célból felhasznált képek esetében.
Amennyiben azonban egyértelmûen illegális felhasználásról van szó és az értékesítési ajánlat is megbukik, akkor az ügynökségek nem haboznak jogi útra terelni a problémát. Ez történt tavaly is, amikor a Corbis a Movie Star News-t citálta bíróság elé. Az MSN sztárok képeit és fotóit értékesített a neten többek között az UGO.com-nak. Végül tárgyaláson kívüli megegyezés született az MSN-el, az UGO leszedte a képeket és azóta maga vásárolja a fotókat, többek között a MedaiVast-tól.
„Fiatal hírességek fotóit lopják le az oldalainkról többnyire” – mondta el a MediaVast képviselõje, Paul Donohue. A legális képfelhasználók sokszor úgy jutnak a fotók közelébe, hogy egy nagy cég egyik alkalmazottja kikotyogja a hozzáféréshez szükséges jelszót. „Amint kijutnak a belépéshez szükséges szavak, pillanatokon belül elterjednek az interneten” – meséli.

Módosítás dátuma: 2005. október 25. kedd