A divatvilág szentélyei

2005. szeptember 03. szombat origo
Nyomtatás
A divatvilág tengere hatalmas, mély és csábító, de sajnos tele van már halakkal.
A divatvilág tengere hatalmas, mély és csábító, de sajnos tele van már halakkal. Így felmerül a kérdés, hogy vajon mikortól számít egy tervezõ „nagy halnak”? Ha felkerül a Vogue címlapjára? Vagy ha Suzy Menkes, a divatkritika koronázatlan királynõje ír róla néhány dicsérõ sort? Nyilván mindezek számítanak. De az élbolyba csak az jut be, aki nem csak a divatlapok, hanem a hatalmas divatházak érdeklõdését is felkelti. Ha egy tervezõ megrendelést kap a Bergdorf-Goodmantõl, amely New York híres bevásárló utcájában, az Ötödik Sugárúton található, vagy berendeznek neki egy kirakatot a párizsi Colette-nél, megnyugodhat. Legalábbis, a következõ szezonig. A bemutatók közönségének elsõ sorait a leendõ megrendelõk töltik meg, és ha a megfelelõ emberek ülnek ott, akkor a tervezõ sejtheti, hogy úton van a hírnév felé. Ha mindezek tetejébe a bemutató után még megrendelést is kap, akkor már tuti befutó. De kik is ezek a megrendelõk, akiknek akkora hatalmuk van, hogy karriereket indíthatnak el? Nagy részük New Yorkban vagy Párizsban található. A Saks Fifth Avenue, a Macy's, a Bergdorf-Goodman a fogyasztói kultúra nagyjait szolgálja ki, csakúgy, mint Párizsban a Chanel vagy a már említett Colette. De azért ne gondoljuk, hogy New Yorkon és Párizson kívül nincs igazán nagystílû divatélet. A berlini Friedrichstrassén található Anna Maria Jagfeld a német divatélet találkozóhelye, míg ugyanennek az olasz változata Milánóban a 10 Corso Cosmo. A házszámáról nevet kapott üzlet tulajdonosa Carla és Franca Sozzani - utóbbi az olasz Vogue fõszerkesztõje. Pár lépésnyire Sozzani egy másik áruháza ruhanemûket és könyveket kínál vásárlóinak, akiknek galéria, étterem és néhány szállodai szoba is rendelkezésére áll
Módosítás dátuma: 2005. szeptember 03. szombat