1998. november 6. - Karácsonyi készülődés a Coránál
Szorgalmasan szegezik a drapériát a dobogókra a dekorációs szolgálat munkatársai a törökbálinti hipermarket „főutcáján". Körülöttük már díszbe öltözötten pompázik néhány karácsonyfa. Hétköznap délután négy órakor egyre sűrűsödik a vásárló nép. A kulisszák mögött, a raktár egyik végében található „karzaton" beszélgetünk Tasi Józseffel, a vegyes iparcikk főosztály vezetőjével.
A harminckét éves fiatalember nem kereskedőcsaládból indult. Nem is erre a pályára készült. Első diplomája arra jogosítja föl, hogy élelmiszer-ipari mérnökként tevékenykedjék a hűtőiparban. De már ötödéves hallgatóként beiratkozott a Külkereskedelmi Főiskolára és ott is szerzett oklevelet. Munkanyelvnek pedig a franciát választotta. Innen pedig - gondolhatnánk - egyenes út vezetett a Corához. Majdnem. Ugyanis előbb némi kitérőt tett, és feltérképezte a kereskedelem másik világát - a nagykereskedőkét - is.
- Eladóként megtapasztaltam, hogy a nagykereskedelemben is mindig a vevőnek volt igaza. Ki akartam próbálni a másik oldalt is - kezdi a történetet a főosztályvezető. -Most én vagyok a vevő. Mind a kettő kereskedelem, de mégis egészen más. Itt én rendelek, sőt gyakran már gyártatok is a vevőink igényeinek megfelelő árukat. A tapasztalataink szerint ez a tendencia egyre inkább erősödik. Annak idején a vonalkódrendszert is mi „kényszerítettük" a beszállítóinkra.
– Milyen módszerekkel is merik meg a vásárlói igényeket?
– Természetesen elemezzük a saját eladási statisztikáinkat. Az osztályvezetők, feladata az is, hogy a saját területén - a termékei és a vevők között - megismerje a vásárlók igényeit.
- A hipermarketek ideológiája arra épül, hogy az eladó térben nincs szükség üzleti alkalmazottakra, így elég nehéz kapcsolatot tartani a vevőkkel...
- Ez a szemlélet némileg változik és finomodik. Most például a könyv- és hanglemez osztályra keresünk olyan szakképzett eladót, aki tájékozott mind a megjelenő könyvek, mind a legújabb hanghordozók terén. Ezen az osztályon elengedhetetlen az állandó kapcsolattartás a vevőkkel.
– A laikus azt gondolná, hogy könyvet a könyvesboltban vesznek az emberek...
– Minden ellenkező híreszteléssel szemben nagyon jól alakul a forgalom ezen az osztályon.
Ha már több-kevesebb időt eltöltenek a vásárlók a hipermarketben, alkalmat találnak arra, hogy szellemi étvágyukat is csillapíthassák. Erre a reális igényre építve a Cora olvasósarok kialakítását tervezi, ahol kellemes környezetben, kényelmes ülőalkalmatosságokban tallózhatnak az érdeklődők az egyre bővülő betűkínálatban.
- Ezt a tervünket minél előbb meg fogjuk valósítani, mert kezdem úgy érezni, hogy lemaradunk - magunkhoz képest - teszi hozzá hamiskás
mosollyal a sikeres fiatal szakember. - Ebben is mi szeretnénk az elsők lenni.
A kultúrcikkeken kívül persze ezer (apró)cikk tartozik még a főosztály érdekeltségi körébe. Ők gondozzák a barkácsosztályt, a háztartási felszereléseket, a játék- és sportbirodalmat, az autó- és a szabadidő kellékeit, valamint a kertészkedők eszköztárát.
Mivel közeledik karácsony ünnepe, lázas sietséggel folynak a kulisszák mögötti előkészületek a Coránál is. A belépőket illően földíszített hatalmas fenyő fogadja majd, mely körül megtalálható mindaz, ami számításba jöhet a szeretet ünnepén szokásos ajándékozáshoz. A dekorációs szolgálat által készített terv vázlata a főnök mögötti szemléltető táblán látható. A kihelyezendő árukra vonatkozó javaslatokkal pedig az osztályok vezetői állnak elő. Az alkalomnak megfelelően a játékok kapnak elsőbbséget. Az ünnepet megelőzően érdekes attrakciókat is láthatnak a vásárlók: ikonfestő és karácsonyfadísz-készítő tart bemutatót az eladótérben. A Corában is megteremtik a karácsonyi piacok és bevásárlóutcák hangulatát. Nem csak a fa alá való ajándékokat, hanem természetesen a fát is megvásárolhatják a vevők.
A Cora legcsábítóbb előnye persze változatlanul az, hogy széles vásárlókör érdeklődésének képes megfelelni. A szerényebb elképzelésekkel betérők éppúgy megtalálják „számításukat", mint azok, akik exkluzív minőségű termékeket keresnek. A hipermarketben cora-este egyre fokozódik a nyüzsgés, künn egyre csökken a hőmérséklet jólesik betérni a kellemes környezetű, mindig valami meglepetéssel is szolgáló csarnokba. Az óriásplakát pingvinje persze nem fázik, még akkor sem, ha az árak mélyen a fagypont alá esnek... Kép és szöveg: Zétényi Zoltán