Főoldal Média Gyilkos propaganda (Magyar Hírlap)

Gyilkos propaganda (Magyar Hírlap)

E-mail Nyomtatás PDF

2015. 4. 18. - Az amerikai kongresszus külügyi bizottsága szerdán meghallgatást tartott ezzel a címmel: „Szembe szállni azzal, hogy Oroszország fegyvernek használja az információt”. A tanácskozást az a kétségbeesés hozta létre, hogy míg a globális RT tévéadásokra és a szintén orosz tulajdonú Szputnyik (Sputnik) rádióadóra világszerte több száz millióan kíváncsiak, az amerikai propagandaadók ásításra ingerlőek.
Hogy az információ biznisz valóban fegyver és valóban halálos kimenetelű lehet, arra csütörtökön négy golyó adott csattanós választ a feltétlen Amerika-barát Kijevben, ahol a lövedékek a 45 éves orosz érzelmű Olesz Buzina újságíró ölték meg.
Egy nappal korábban egy volt ukrán képviselőt, Oleh Kalusnyikovot gyilkoltak meg. A két áldozat esetében az volt a közös, hogy kulcsfontosságú tanuk voltak egy bűnügyben, amelynek tárgya az volt, hogy a Janukovics elnök ellen végrehajtott puccsban résztvevők oroszbarát aktivistákat támadtak meg a Majdan téren. Április 13-án szintén az ukrán fővárosban ölték meg Szerhij Szuhobok újságírót.
Talán mondanunk sem kell, ha mindez fordított előjellel történik az orosz fővárosban, senki nem mossa le a gyilkosságra kiadott parancs bélyegét Vlagyimir Putyin elnökről.
A cikkünk első mondatában említett meghallgatást Ed Royce képviselő hívta össze. Az okokat a Wall Street Journalban indokolta meg egy nappal a meghallgatás előtt. Azt állította, hogy Putyin elnök propaganda háborújában „harcosokat alkalmaz” és propagandagépezete veszélyesebb lehet mindenfajta fegyvernél, „mert nincs tüzérség, mely meg tudna állítani olyan hazugságokat, amelyek aláássák az amerikai biztonsági érdekeket Európában”. Majd hozzátette: „Putyin információs hadserege közül egyesek újságíróként pózolnak. Némelyek –összeesküvő-bolondok, holokauszt tagadók és egyéb, a Nyugaton hitelüket vesztett figurák – ’szakértőkként’ jelennek meg az orosz tévé,az RT képernyőjén…azzal a céllal, hogy ’alternatívákkal’ (mint teszik ezt az összeesküvés elméletekben) tereljék el a nézők figyelmét és lejárassák a nyugati forrásokat.”
Royce ezután arra hívta fel a figyelmet, hogy Putyin adói roppant hatékonyak mind otthon – ahol az elnök népszerűsége 80 százalék fölött van – mind külföldön, így a NATO balti tagországaiban,ahol ezek a propagandaadók félrevezető történeteket sugároznak az etnikailag orosz lakosságnak, erőszakra bujtogatva.
Ezzel szemben, panaszkodik az amerikai külügyi bizottság elnöke, az Amerika hangja és SZER/Szabadság Rádió októberben létrehozott közös programja, a Litvániába, Moldovába, Grúziába, Ukrajnába és Lettországba sugárzott fél órás Current Time-ot (Aktualitások) című műsort a nézettség hiánya miatt be kellett szüntetni.
Royce ezért törvényjavaslatot nyújt be, amely teljesen át fogja strukturálni a külföldre sugárzó amerikai adók vezetését, hogy azok az olyan elnyomó országokban, mint Oroszország, a szabad sajtó alternatívájaként hassanak.
Az április 15-i, szerdai meghallgatás napján Ron Nixon az International New York Times-ban két és fél nyomtatott oldal terjedelmű cikket írt, figyelmeztetve arra is, hogy az Amerika Hangja épp abban a pillanatban bicsaklik meg, amikor Washingtonnak szembe kell szállnia a kínai és orosz, valamint (!) az olyan terrorcsoportok befolyásának terjesztésével, mint az Iszlám Állam.
Hát igen: míg az Amerika Hangja Oroszországban hallgatottság szerint a 3828-ik helyen áll, az RT orosz adása otthon a 61-en. Nem csoda, hogy az amerikai propagandaadókat irányító igazgatótanács (BBG) további 15,4 millió dollárt kér orosz nyelvű programjai megerősítésére, míg csak 6,1 milliót az Iszlám Állam ellen az éteren folyó harcra. (Csak hogy tudjátok, oda induló kedves magyar katonák).
Washington mellett az EU és az őt számos szomszéd NATO-országból katonai jelenlétével fenyegető Oroszország is jó ideje érzi a hatalmas és növekvő globális nézettségre szert tett RT és Sputnik „veszélyét” és azt, hogy lépniük kell. A Brüsszelben március harmadik hetében tartott csúcson az uniós vezetők számos ellenlépés lehetőségét meg is vitatták, beleértve azt, hogy az uniós polgárok pénzén állítsanak fel egy orosz nyelvű tévéállomást, amelyről bővebben lesz szó május 21-22-én a Lettországban tartandó EU-csúcson. Az ott kidolgozott terveket június végén Federica Mogherini, az EU külpolitikai főbiztosa öntené végső formába.
Annyit érdemes megjegyezni, hogy az amerikai kormány és a BBC Világszolgálata több pénzt költ propagandára, mint az RT és a Sputnik.
Csakhogy – állítják a nyugati hatalmak – az oroszok nem „normális híradást és normális újságírást” gyakorolnak, hanem információs háborút viselnek, mint azt Edgars Rinkevics lett külügyminiszter is mondta nemrégiben Litvániában. Január elején a dán, az észt, a litván és a brit külügyminiszter is sürgette Federica Mogherini uniós főbiztost az orosz „propaganda” veszélyeire.
Kész szerencse, hogy az ilyen országok a nyugati világ információs szabadságának megfelelően máris hatékony lépéseket tesznek az orosz „propagandaadók” blokkolására. A Wall Street Journal április 3-án jelezte, hogy Riga leállítja a Litvániában RTR Planeta néven sugárzó orosz tévéállomás adását és azzal egy időben vizsgálja az orosz PBK csatornái letiltását. Ezek az ott élő oroszoknak sugároznak adást.
A szomszédos Lettország sem tétlen. Április 13-tól letiltotta az RTR Planeta odairányuló adásait, amiért azok „az ukrán események fényében háborús uszítást” jelentenek. Az ottani médiahatóság feje kijelentette, amit az orosz propagandisták csinálnak, az „információs nihilizmus”. Viktor Makarov, Edward Rinkevics lett külügyminiszter egyik tanácsadója pedig azzal vádolta az európai otthonokba eljutó orosz adásokat, hogy azok „Göbbels-stílusú propagandát” fejtenek ki.
Még jó, hogy az EU-nak már nem Neelie Kroes a digitális ügyekért felelős biztosa, aki öt éven át nem tudott aludni a Klubrádió „elhallgattatását” fenyegető veszély miatt.
Az orosz csatornák betiltása előtt Makarov még azt mondta „Nem tilthatjuk be őket, hanem hasonló minőségű alternatívákat kell létrehoznunk”. Matthew Bryza korábbi amerikai diplomata, aki jelenleg az észtországi Védelmi Tanulmányok Nemzetközi Központjának munkatársa, kijelentette, egy adás sikerének titka annak tartalma, mert „senki nem kapcsol propagandaadásra”.
Az RT-nek 600 milliós nézettsége van. A Youtube-on 2 milliárdos. Ami nézővilágrekord. Akkor ezek az adók propagandát sugároznak vagy netán olyan tényeket, amelyekről a nyugati médiumok egyöntetűen hallgatnak?  Lovas István

 

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Olvasnak bennünket

Oldalainkat 134 vendég böngészi