HOPPON MARADNAK?
Az idén egy kilométer sem készül el az észak-erdélyi autópályából, az amerikai cég ugyanis a három hónapos átmeneti idõszak után végleg elbocsátott 540 dolgozót.
HOPPON MARADNAK?
Az idén egy kilométer sem készül el az észak-erdélyi autópályából, az amerikai cég ugyanis a három hónapos átmeneti idõszak után végleg elbocsátott 540 dolgozót. De az is elképzelhetõ, az Európai Bizottság átrajzolja a 4-es számú páneurópai közlekedési folyosó útvonalát.
Az amerikai építtetõ cég szakszervezete Ioan Codrut Seres román közlekedési minisztert vádolja a kialakult helyzetért, mivel a tárcavezetõ nem hajlandó pénzt folyósítani a Bechtelnek, amíg nem zárul le a szerzõdés újratárgyalási folyamata. Ennek is köszönhetõ, hogy Romániában az autópálya-építés helyben topog, az elmúlt nyolc hónapban mindössze 10 kilométernyi autópálya épült meg - írja a kolozsvári Szabadság.
Iovian Ognean, a munkások szakszervezeti vezetõje élesen bírálta a liberális-demokrata szövetséget, amely az autópályaterv jegelésével kiszúr „az õket választásokon gyõzelemre vivõ erdélyiekkel". Mint ismert, a román kormány azzal érvel a késlekedés indokoltsága mellett, hogy a román államra nézve káros szerzõdést kötött a szociáldemokrata kabinet. Calin Popescu Tariceanu miniszterelnök legutóbbi kolozsvári látogatásán példaként a betonvas különbözõ típusait említette, amelyeknek az ára az európai átlag duplája és ötszöröse között ingadozik. Emellett az amerikai érdekeltségû cég a munkagépeket is a román féllel vásároltatja meg magának.
Az észak-erdélyi autópálya ügye lekerült a napirendrõl. A román miniszterelnök hét végi nyilatkozatából kiderült, hogy Budapestet Bukarestel összekötõ korszerû út mindössze harmadik a fontossági sorrend szerint, elõnyben részesül a Bukarestet Konstancával összekötõ autópálya, illetve a dél-erdélyi autópálya.
"Romániának és Bulgáriának fokozott figyelemmel kellene követnie a kontinens nyugati és délkeleti részét összekötõ 4-es folyosó útvonalának megváltoztatására tett javaslatokat, mert elveszíthetik a közlekedési kapcsolatot Közép-Európával" - idézi Herwig Nowakot, a 4-es közlekedési folyosó fejlesztésével megbízott európai intézet fõtitkárát a Transindex.
Az új fejlesztési stratégia során ugyanis a 4-es folyosó helyett egy új közlekedési tengelyt alakíthatnak ki, amely Budapestet nem Bukaresten, hanem Belgrádon és Nisen keresztül kötné össze Szófiával. Gheorghe Dobre szállításügyi miniszter szerint viszont a 4-es folyosó biztosan áthalad majd Románián, és a munkálatokat legkésõbb 2011-re befejezik.
A 225 kilométer autópályát felmutató Románia az európai államok között listazáró, hiszen Németországban 11 786 kilométer, Franciaországban 9934 kilométer, Magyarországon pedig 448 kilométer korszerû úthálózat van.