A fenséges geometriája - Kiállítás a debreceni MODEM-ben (MTI)

2014. július 11. péntek Adminisztrátor
Nyomtatás

Debrecen, 2014. július 11. - A fenséges geometriája címmel az Antal-Lusztig gyűjtemény és a Vass László gyűjtemény anyagából nyílik kiállítás szombaton a debreceni MODEM Modern és Kortárs Képzőművészeti Központban.
A kiállításon két prominens magyar műgyűjtemény párbeszédén keresztül rajzolódik ki a modern és az avantgárd művészet magyarországi története - mondta Kukla Krisztián, a MODEM igazgatója a pénteki sajtóbejáráson.
Hozzátette: az Antal-Lusztig gyűjteményből származó 35 képet és a Vass László gyűjteményből válogatott 30 alkotást szeptember 14-ig tekinthetők meg az érdeklődők a MODEM-ben.
Hornyik Sándor, a kiállítás kurátora kiemelte: a koncepció arra az elképzelésre támaszkodik, amely szerint a huszadik századi művészet történetét nem igazán a realizmus és az absztrakció egymással ellentétes erői formálták, hanem inkább e két eltérő esztétikai törekvés dialektikája, sőt dialógusa.
A kiállítás így nem csupán két, következetes szempontok szerint összeállított gyűjtemény párhuzamos történetét állítja egymás mellé, hanem kifejezetten arra fókuszál, hogy a fenséges fogalmán keresztül párbeszédet kezdeményezzen a vegytiszta absztrakció és a hagyományos természetábrázolás között - magyarázta, hozzátéve: a tárlat azt az élvezetes és tanulságos lehetőséget kínálja fel a nézőknek, hogy a festmények kompozíciós elveiről, végső soron pedig a matematika és a természet viszonyáról, az ábrázolás és az ábrázolhatatlan kérdéséről is gondolkodjanak.
Kifejtette: a fenséges - noha a késő antikvitás óta része a művészetelméleti elképzeléseknek - a felvilágosodás idején a szépséggel szembeállított fogalomként vált igazán jelentőségteljessé. A festészeti ábrázolás problémájaként a huszadik század elejéig elsősorban a tájkép műfajában körvonalazódott.
A fenséges geometriája című kiállításon az Antal-Lusztig gyűjtemény legszebb képeit ezúttal Vass László műgyűjteményének darabjai egészítik ki. Vass László az 1970-es években kezdte megalapozni gyűjteményét, Barcsay Jenővel kötött szoros barátsága terelte érdeklődését a geometrikus absztrakt, konkrét és konstruktív festészet iránt. Az Európa legjelentősebb magángyűjteményei között számon tartott kollekció nagy része a veszprémi Modern Képtárban látható.
A szombaton megnyíló debreceni tárlaton Bak Imre, Bálint Endre, Barcsay Jenő, Bene Géza, Bukta Imre, Csontváry Kosztka Tivadar, Deim Pál, Egry József, Erdély Miklós, Erdélyi Gábor, Fajó János, Ferenczy Noémi, Gadányi Jenő, Gál András, Gyarmathy Tihamér, Gyenis Tibor, Haász István, Halász Károly, Hencze Tamás, Károlyi Zsigmond, Kassák Lajos, Konok Tamás, Korniss Dezső, Lossonczy Tamás, Mattis Teutsch János, Moholy-Nagy László, Nádler István, Nagy István, Szőnyi István, Szűcs Attila, Tornyai János, Vajda Lajos, Vaszkó Erzsébet és Veszelszky Béla alkotásait tekinthetik meg az érdeklődők.