
Krónika: Román főszerkesztőt neveztek ki Kolozsváron a kisebbségi tévéadások élére (MTI)

Írta: Adminisztrátor
2021. január 06. szerda - 

 Kolozsvár, 2021. január 6. - A Krónika napilap szerdai számában közölt összeállítás
szerint megdöbbenéssel fogadták a román közszolgálati televízió (TVR) kolozsvári
stúdiójában a magyar adás szerkesztői, hogy nem magyar újságírót neveztek ki a
kisebbségi szerkesztőség élére.
       A lap beszámolója szerint Doina Gradea, a köztévét közel négy éve irányító
elnök-vezérigazgató nem hosszabbította meg a stúdióvezetők, főszerkesztők kinevezését, és
feladatkörük ellátására január elsejétől mások kaptak megbízatást. 
 A vezérigazgató a kolozsvári területi stúdió élére - a tisztségből 18 év után távozó Romeo Couti
helyére - Alin Gelmareant, a programokért felelős korábbi főszerkesztőt nevezte ki, és
Gelmareanra bízta a kisebbségi szerkesztőség vezetését is. Eddig Antal Áron állt a kisebbségi
szerkesztőség élén. Nevük elhallgatását kérő szerkesztők a Krónikának elmondták: nem az új
vezető személyét kifogásolják, de az elmúlt 31 évben nem volt még példa rá, hogy a kisebbségi
szerkesztőséget ne magyar szakember irányítsa. 
 A többi kisebbségi szerkesztőségben nem történt vezetőváltás, így a bukaresti magyar adás
élén Mosoni Emőke, a marosvásárhelyi tévé kisebbségi szerkesztőségénél Fekete Hajnal, míg
a temesvárinál a szlovák származású Andrei Borosovici maradt. 
 Alin Gelmarean elmondta: a kisebbségi szerkesztőség élére szóló kinevezése hatvan napra
szól, és ő semmiképpen nem kíván beleszólni a magyar adás műsorpolitikájába. Úgy vélte:
kinevezését csupán formai, és szervezési kérdések indokolják. 
 A TVR vezetőtanácsának öt tagja ugyanakkor  "magyar veszélyt" is lát Alin Gelmareannak a
kinevezésében, törvénytelennek tartja az elnök-vezérigazgató összes kinevezését, és a
leváltását követelve panasszal fordult parlamenthez. A többi között azt kifogásolják, hogy a
szakember felesége, Vig Emese, (a kolozsvári kisebbségi szerkesztőség korábbi vezetője) által
forgatott Magyarok Romániában című dokumentumfilm-sorozat sokak szerint magyar
szemszögből mutatta be az erdélyi magyarság száz évét, és román történészek bírálatát vonta
magára. A vezetőtanács tagjai valószínűsítették, hogy "politikai ízű" háttéralku született a
kinevezések kapcsán a vezérigazgató és az RMDSZ között, az efféle alkuk pedig az erdélyi
románok jogtiprásához, az egységes román nemzetállam destabilizálásához vezethetnek. 
 A TVR vezetése éles támadások középpontjába került az elmúlt napokban amiatt, hogy a
közszolgálati tévé szilveszteri műsorában a koronavírus-járvány megfékezésére hozott
intézkedéseket is kigúnyolták, és mindez olyan személyiségek szerepeltetésével történt, akik
közismert arcai a közösségi portálokon terjedő járványellenes kampánynak.

 1 / 1


