Gyilkos propaganda (Magyar Hirlap)

irta: Adminisztrator
2015. 4prilis 18. szombat -

2015. 4. 18. - Az amerikai kongresszus kiiliigyi bizottsaga szerdan meghallgatast tartott
ezzel a cimmel: ,,Szembe szallni azzal, hogy Oroszorszag fegyvernek hasznalja az
informaciot”. A tanacskozast az a kétségbeesés hozta létre, hogy mig a
globalis RT tévéadasokra és a szintén orosz tulajdonu Szputnyik (Sputnik) radidadéra
vilagszerte tébb szaz milliban kivancsiak, az amerikai propagandaaddk asitasra ingerlGek.
Hogy az informacio biznisz valoban fegyver és valdéban halalos kimenetell lehet, arra
csutértbkdn négy goly6 adott csattands valaszt a feltétlen Amerika-barat Kijevben, ahol a
I6vedékek a 45 éves orosz érzelmd Olesz Buzina ujsagiro 6lték meg.

Egy nappal kordbban egy volt ukran képvisel6t, Oleh Kalusnyikovot gyilkoltak meg. A két
aldozat esetében az volt a kdz6s, hogy kulcsfontossagu tanuk voltak egy blntgyben, amelynek
targya az volt, hogy a Janukovics elndk ellen végrehajtott puccsban résztvevék oroszbarat
aktivistakat tamadtak meg a Majdan téren. Aprilis 13-an szintén az ukran févarosban 6lték meg
Szerhij Szuhobok Ujsagirot.

Talan mondanunk sem kell, ha mindez forditott el6jellel tdrténik az orosz févarosban, senki nem
mossa le a gyilkossagra kiadott parancs bélyegét Viagyimir Putyin elndkrdl.

A cikkiink elsé mondataban emlitett meghallgatéast Ed Royce képvisel6 hivta 6ssze. Az okokat a
Wall Street Journalban indokolta meg egy nappal a meghallgatas elétt. Azt allitotta, hogy Putyin
elnék propaganda haborujaban ,harcosokat alkalmaz” és propagandagépezete veszélyesebb
lehet mindenfajta fegyvernél, ,mert nincs tlizérség, mely meg tudna allitani olyan hazugsagokat,
amelyek alaassak az amerikai biztonsagi érdekeket Eurépaban”. Majd hozzatette: ,Putyin
informacios hadserege kbzil egyesek Ujsagiroként p6zolnak. Némelyek
—Osszeesklvé-bolondok, holokauszt tagaddk és egyéb, a Nyugaton hiteliket vesztett figurak —
'szakért6kként’ jelennek meg az orosz tévé,az RT képerny6jén...azzal a céllal, hogy
‘alternativakkal’ (mint teszik ezt az 6sszeeskives elméletekben) tereljék el a nézdk figyelmét és
lejarassak a nyugati forrasokat.”

Royce ezutan arra hivta fel a figyelmet, hogy Putyin ad6i roppant hatékonyak mind otthon —
ahol az elndk népszerlisége 80 szazalék f6l6tt van — mind kilféldon, igy a NATO balti
tagorszagaiban,ahol ezek a propagandaadok félrevezets térténeteket sugaroznak az etnikailag
orosz lakossagnak, er6szakra bujtogatva.

Ezzel szemben, panaszkodik az amerikai killgyi bizottsag elndke, az Amerika hangja és
SZER/Szabadsag Radio oktoberben létrehozott k6z6s programija, a Litvanidba, Moldovaba,
Graziaba, Ukrajnaba és Lettorszagba sugarzott fél éras Current Time-ot (Aktualitasok) cimui
mUsort a nézettség hianya miatt be kellett sziintetni.

Royce ezért térvényjavaslatot nyujt be, amely teljesen at fogja strukturalni a kilféldre sugarzé
amerikai adék vezetését, hogy azok az olyan elnyomé orszagokban, mint Oroszorszag, a
szabad sajt6 alternativajaként hassanak.

Az aprilis 15-i, szerdai meghallgatds napjan Ron Nixon az International New York Times-ban
két és fél nyomtatott oldal terjedelm(i cikket irt, figyelmeztetve arra is, hogy az Amerika Hangja
épp abban a pillanatban bicsaklik meg, amikor Washingtonnak szembe kell széllnia a kinai és
orosz, valamint (!) az olyan terrorcsoportok befolyasanak terjesztésével, mint az Iszlam Allam.
Hat igen: mig az Amerika Hangja Oroszorszagban hallgatottsag szerint a 3828-ik helyen all, az
RT orosz adasa otthon a 61-en. Nem csoda, hogy az amerikai propagandaadokat iranyitd
igazgatotanacs (BBG) tovabbi 15,4 millié dollart kér orosz nyelv(i programjai megerésitésére,
mig csak 6,1 milliét az Iszlam Allam ellen az éteren folyé harcra. (Csak hogy tudjatok, oda




Gyilkos propaganda (Magyar Hirlap)

irta: Adminisztrator
2015. &prilis 18. szombat -

indul6é kedves magyar katonak).

Washington mellett az EU és az 6t szdmos szomszéed NATO-orszagbdl katonai jelenlétével
fenyegetd Oroszorszag is j6 ideje érzi a hatalmas és ndvekv( globalis nézettségre szert tett RT
és Sputnik ,veszelyét” és azt, hogy lépnilk kell. A Brisszelben marcius harmadik hetében
tartott csucson az unids vezeték szamos ellenlépés lehetGségét meg is vitattak, beleértve azt,
hogy az unids polgarok pénzén allitsanak fel egy orosz nyelvi tévéallomast, amelyrdl bévebben
lesz sz6 majus 21-22-én a Lettorszagban tartanddé EU-csucson. Az ott kidolgozott terveket
junius végeén Federica Mogherini, az EU kulpolitikai f6biztosa éntené végsé formaba.

Annyit érdemes megjegyezni, hogy az amerikai kormany és a BBC Vilagszolgalata t6bb pénzt
kolt propagandéara, mint az RT és a Sputnik.

Csakhogy — allitjak a nyugati hatalmak — az oroszok nem ,normalis hiradast és normalis
ujsagirast” gyakorolnak, hanem informéacios haborut viselnek, mint azt Edgars Rinkevics lett
kOligyminiszter is mondta nemrégiben Litvanidban. Januar elején a dan, az észt, a litvan és a
brit kiligyminiszter is strgette Federica Mogherini unids fébiztost az orosz ,propaganda”
veszélyeire.

Kész szerencse, hogy az ilyen orszagok a nyugati vilag informacios szabadsaganak
megfelel6en maris hatékony |épéseket tesznek az orosz ,propagandaaddk” blokkolasara. A
Wall Street Journal aprilis 3-an jelezte, hogy Riga leéllitja a Litvaniaban RTR Planeta néven
sugarz6 orosz tévéallomas adasat és azzal egy id6ben vizsgélja az orosz PBK csatornai
letiltdsat. Ezek az ott él6 oroszoknak sugaroznak adast.

A szomszédos Lettorszag sem tétlen. Aprilis 13-4l letiltotta az RTR Planeta odairanyuld
adasait, amiért azok ,az ukran események fényében haborus uszitast” jelentenek. Az ottani
médiahatdsag feje kijelentette, amit az orosz propagandistak csinélnak, az ,informacios
nihilizmus”. Viktor Makarov, Edward Rinkevics lett killigyminiszter egyik tanacsadoja pedig
azzal vadolta az eurépai otthonokba eljuté orosz adasokat, hogy azok ,,Gébbels-stilusu
propagandat” fejtenek ki.

Még j6, hogy az EU-nak mar nem Neelie Kroes a digitélis Ggyekért felelds biztosa, aki 6t éven
at nem tudott aludni a Klubradi6 ,elhallgattatasat” fenyegetd veszeély miatt.

Az orosz csatornak betiltasa elétt Makarov még azt mondta ,Nem tilthatjuk be 6ket, hanem
hasonlé minéségu alternativakat kell Iétrehoznunk”. Matthew Bryza korabbi amerikai diplomata,
aki jelenleg az észtorszagi Védelmi Tanulmanyok Nemzetkdzi Kdézpontjdnak munkatarsa,
kijelentette, egy adés sikerének titka annak tartalma, mert ,senki nem kapcsol
propagandaadasra”.

Az RT-nek 600 millids nézettsége van. A Youtube-on 2 millidrdos. Ami nézdvilagrekord. Akkor
ezek az adok propagandat sugaroznak vagy netan olyan tényeket, amelyekrél a nyugati
médiumok egydntetlien hallgatnak? Lovas Istvan

2/2



