A rhythm & blues cukrosbácsija

2005. július 28. csütörtök Új Szó
Nyomtatás
A zenei botrányhõs, R.
A zenei botrányhõs, R. Kelly új lemeze, a TP.3 Reloaded második hete vezeti az USA eladási listáját

Nem szívesen lennék zenei producer a tengerentúlon, az amerikaiak ugyanis kiszámíthatatlanok. Ott senki sem mehet biztosra, a produkciókról lehetetlenség megállapítani, hogy vevõ lesz-e rájuk a közönség. Látszólag lényegtelen dolog kapcsán képesek elfordulni az addig körülrajongott sztárjuktól, máskor meg a súlyos ügyek felett is szemet hunynak.

George Michael az USA nagy kedvence volt, ám emlékezetes "WC-s kalandja" és másságának felvállalása óta ignorálják, évente nagyjából annyi hanghordozót ad el, mint amennyit korábban egy hét alatt. Vagy itt van Michael Jackson esete. A felmentõ ítélet meghozatala után az európai lemezboltokban elfogyott az összes raktáron lévõ Jackson-kiadvány, hazájában azonban már jó ideje a cédéi közelébe sem mennek a vásárlók, leszámítva a néhány fanatikus õsrajongót. Talán sokan úgy gondolják, ebben nincs kivetnivaló, a magánéleti problémák minden ember karrierjét negatívan érintik, a sztárokét még inkább. Csakhogy az Egyesült Államokban akad példa az ellenkezõjére is: akit elítélhetnének, az népszerû, ünnepelt elõadó.

A chicagói r&b-énekes, R. Kelly újabban csak engedéllyel hagyhatja el lakhelyét. Kiskorú megrontásával és 14 rendbeli gyermekpornográfiával vádolják. A rendõrök a házkutatás során megdönthetetlen bizonyítékokat: videokazettákat, fotókat találtak, az ítélet viszont valamiért nem akar megszületni... Régebben sem "vetette meg" a tini lányokat. '94-ben titokban feleségül vette felfedezettjét, az akkor mindössze 15 éves Aaliyah-t, aki 2001 augusztusában repülõgép-szerencsétlenség áldozata lett, bár a frigy csak rövid ideig tartott, amíg az énekesnõ szülei nem értesültek a történtekrõl. A kívülálló azt gondolná, hogy ilyenkor jobb, ha az érintett visszavonul, és csendben vár az ítéletére. R. Kelly azonban kirakatba helyezte az ügyét, és ami számomra megmagyarázhatatlan: a máskor szigorúan konzervatív amerikaiak nem törnek pálcát felette. Új nagylemezének megjelenésekor hosszú sorok kígyóztak a lemezboltok elõtt. A TP.3 Reloaded címû album témája természetesen a szexualitás. Az elsõ kislemezdal, az öt részbõl álló Trapped In The Closet egy rosszul végzõdött kalandjának pikáns részleteibe avatja be a hallgatót, a klipje pedig illusztrálja a történteket - a kellemesnek induló együttlétet megzavarja a váratlanul hazaérkezõ férj, aki elõl a WC-be rejtõzik.

Az énekes a környékünkön kizárólag a '97-es I Believe I Can Fly címû slágerével hódított, amely a Space Jam címû film betétdala. Európában nem igazán terem számára babér - az amerikai r&b általa képviselt változata nálunk kevésbé eladható. Még a tavalyi zseniális duett lemezére sem volt vevõ az európai közönség, amelyet az amerikai keleti part aktuális rapkirályával, Jay-Z-vel készített. A The Best Of Both Worlds címû korong az r&b és a hip-hop tökéletes találkozása. Turnéra is indultak a dalokkal, ám csak New Yorkig jutottak, ahol összevesztek, és beperelték egymást. Azóta már született egy ítélet R. Kelly javára, de a pereskedés tovább folytatódik. A bírósági ügyek ellenére az énekes népszerûsége fokozatosan nõ, hazájában már-már r&b-istenként tekintenek rá. Arra vagyok kíváncsi, hogyan fogadná a nagyérdemû, ha letöltendõ börtönbüntetésre ítélnék. Bár ezt sosem tudom meg, mert nem fogják...

PUHA JÓZSEF

Módosítás dátuma: 2005. július 28. csütörtök